Sárkány éve

2012 a víz sárkány éve, az előrejelzések szerint boldogság, gazdagság elé nézünk, valamint nagy változások várnak ránk. Ebben a holdévben magunkból is ki tudjuk hozni a legjobbat, ugyanakkor ne feledjük, a változásnak negatív előjele is lehet!

5 bemutatót tart a Játékszín a jövő szezonban
Legyen a feleségem!, Szeretik a banánt, elvtársak?, Primadonnák, Gombóc Artúr utazása, Vidám kísértet - öt bemutatót láthat a nagyérdemű a Játékszín következő évadában. Németh Kristóf igazgató a csütörtöki budapesti évadzárón arról beszélt: nem gondolták, hogy ilyen sikeres lesz rögtön a második éve annak a magánszínházi vállalkozásnak, amelyet tulajdonostársaival - Metz Alexandra jogtanácsossal, Szűcs Attila gazdasági igazgatóval ás Bank Tamás kreatív igazgatóval - 2012 októberében elindítottak. A színházban az évadban 306 előadást láthatott a közönség, a kihasználtság 98 százalékos - a saját produkciók esetén több mint 100 százalékos - volt. A Játékszínnek 80 ezer fizető nézővel büszkélkedhet, amely a színház 102 éves története alatt példátlan - emelte ki az igazgató.A jövő évad első bemutatóját október 11-én tartják: Edward Taylor Legyen a feleségem! című darabját Kapitány Iván rendezésében láthatja a közönség. Szintén októberben tűzik műsorra Székely Csaba Szeretik a banánt, elvtársak? című darabját, amelyet a marosvásárhelyi Yorick Stúdiótól vesznek át: Sorin Militaru rendezésében Sebestyén Aba lép színpadra.Ken Ludwig Primadonnák című darabját Szirtes Tamás rendezi, a premiert december 13-án tartják. Az évad következő bemutatója Csukás István és Szitha Miklós Gombóc Artúr utazása című műve, amely a színház felkérésére születik a Talamba Ütőegyüttes dalaival. A gyerekelőadást a tervek szerint december végén mutatják be, Zsurzs Katalin rendezésében. Az évad utolsó bemutatója Noel Coward Vidám kísértet című komédiája, amelyet Böhm György állít színpadra. A produkció premierjét április 11-én tartják. A Játékszín repertoárján marad az Acélmagnóliák, A hölgy fecseg és nyomoz, a Jutalomjáték, a Hatan pizsamában, a Nemzeti Színháztól átvett Bányavirág, a Nyolc nő, valamint az És már senki sem... című előadás, a koprodukciók közül pedig a Süsü, a sárkány kalandjai, a ...Tied a világ! és a Beugró. Az igazgató kiemelte: szeptemberi műsortervük már elkészült, az előadásokra már a jegyek is megvásárolhatók. Németh Kristóf az MTI-nek elmondta, hogy a színház 2014-ben is az előző évivel azonos összegű, 63,4 millió forintos állami támogatást kapott.A Játékszín Nonprofit Kft. 2011 végéig állami tulajdonú társaságként, a kultúráért felelős tárca fenntartásában és támogatásával működött. 2011 nyarán elindult a társaság végelszámolása. A Játékszín Nonprofit Kft. ezt követően magánszínházként folytatta működését. Az épületet továbbra is a Terézvárosi Önkormányzattól bérlik.Forrás: MTI
2014.06.27. 06:00
Szinhaz.hu
"Nem szeretek boldogtalan színészeket látni a színpadon" - Interjú Lőrinczy Attila drámaíróval
Lőrinczy Attila drámaíró remek évadot tudhat a magáénak. Az elmúlt tíz hónapban három darabját mutatták be az ország különböző színházaiban, negyedik munkájának, az Émile Ajar világhírű regényéből készített színpadi adaptációnak próbái pedig épp most zajlanak a Rózsavölgyi Szalonban. A drámaíróval Spilák Klára készített interjút. Nyáron, Szentendrén Réthly Attila rendezte a Könnyű préda című vígjátékodat, januárban tűzte műsorára a nyíregyházi színház legismertebb munkádat, a Balta a fejbe-t, márciusban tartotta az Operettszínház az Átrium Film-Színházban az Amerikai komédia bemutatóját, a Rózsavölgyi Szalonban május 8-tól játsszák az Előttem az életből írt színdarabot Alföldi Róbert rendezésében. Hogy érzed magad?Nehéz lenne most panaszkodnom... Ilyen évem valószínűleg soha többet nem lesz. Szabadfoglalkozású íróként, ha az ember bírja erővel, akkor nyolc-tíz pecabotot bedob a „zavarosba": film, színház, irodalom, műfordítás, és várja, hogy valamelyiken kapás legyen. Az, hogy egyszerre négyen is kapás van, mindössze néhány hónap különbséggel, példátlan szerencse. Milyen érzés, amikor valami elkészül? Hogy ülsz a premiereden nézőként?Halál idegesen. Még jó, hogy legutóbb, az Amerikai komédia bemutatóján ott volt az orvosom is, mert pánikrohamom volt, az egész testem viszketett, nem kaptam levegőt, a szünetben meg is kérdeztem tőle, hogy ugye nem fogok meghalni a végére? Mert hiába láttam már korábban, hogy működik, tudtam, hogy a színészek szeretik, volt már nyilvános főpróba is, ahol a nézők kifejezetten élvezték, valahogy mégsem tudtam teljesen megnyugodni. Amikor egy társulat elkezdi próbálni valamelyik művedet, az önálló életre kel és nem biztos, hogy a rendező ugyanúgy értelmezi, mint te, a színészek úgy játsszák, ahogy te megálmodtad. El tudod engedni a darabot? Nem próbálod meggyőzni a rendezőt, a színészt, ha valamivel nem értesz egyet, hogy ezt vagy azt változtassa meg?Dehogynem, hiszen nehéz tudomásul venni azt, hogy már nem annyira a tiéd a darab, de az utóbbi időben egyre elfogadóbb vagyok. Eleve megtisztelő és nagyon szorongató érzés, amikor az olvasópróbán ülsz, és arra gondolsz, hogy az a rengeteg ember - mint például az Amerikai komédia esetében, színészek, táncosok, zenészek, tervezők és a műszak - két hónapon keresztül azon az agyrémen fog dolgozni, amit te az asztalnál kitaláltál. Kifejezetten treníroztam magam az elmúlt tizenhat évben arra, hogy el tudjam fogadni, nem csak az van, amit én gondolok. Pokoli helyzeteket teremthetsz ugyanis magadnak és a társulatnak is, ha a fejedben szerzőként megy egy film és állandóan azt akarod viszontlátni. Annak pedig kifejezetten örülni tudok, ha a kollégák a próbák alatt olyasmiket találnak ki, amik nekem eszembe se jutottak.Fotó: Stekovics Gáspár Akkor fontos, hogy olyan rendezővel dolgozz, akivel ismeritek egymás gondolatait, ízlését, van egy közös nyelv?Jóval kell dolgozni. Koltai M. Gáborral ugyan még nem dolgoztam, de jól ismerem a színházi világát, nem kellett nagyon gyanakodnom, hogy valami bődületes baromságra készül a nyíregyházi Balta kapcsán. Réthly Attilával, aki már öt darabomat rendezte, mély barátság köt össze minket, de majdnem minden munkafolyamatban akad három-négy olyan pillanat, amikor ordítozunk egymással, egymásra csapjuk a telefont vagy bántó emaileket írunk egymásnak. Aztán jöhet a nagy kibékülés. Ez már olyan, mint egy jól kipróbált párkapcsolat, ahol többet enged meg magának az ember. A Balta a fejbe a legtöbbet játszott műved. A nyíregyházi előadás miben különbözik az előzőektől?Koltai M. Gábor nagyon pontosan elemez, rendkívül expresszív a zenei és a képi világa, a színészvezetése pedig nagyon határozott. Ráadásul egy olyan főszereplő fiút választott Gulácsi Tamás személyében, aki teljesen más karakter, mint az eddigi Richárdok voltak. Ő egy hihetetlenül védtelen, érzékeny fiú, így az egész története és bukása sokkal torokszorítóbb és drámaibb lett, mint a korábbi előadásokban. Kért a rendező valamiféle változtatást, aktualizálást a szövegben, esetleg olyasmit, amit kifejezetten a nyíregyházi színészekre kellett írni?Te hallottál valamit? Nem. Miért?Az történt ugyanis, hogy Tasnádi Csaba, a színház igazgatója arra kért, lehetőség szerint a trágár kifejezéseket, amikből mintegy kétszáz volt a darabban, vegyem ki, hogy ezekkel ne provokáljuk fölöslegesen a polgári közönséget. Nagyon röviden gondolkoztam csak el a kérésén, jelesül azon, hogy ha ezt megteszem, akkor vajon elárulom-e önmagamat vagy sem, és valamiféle, prüdériát és eufemizmust szolgálok-e. Hamar arra a következtetésre jutottam, hogy semmi baj nem történik, ha a színész nem azt mondja, hogy „Baszd meg, jó hogy már meg nem ágyazol", hanem azt, hogy „Zoli, jó hogy már meg nem ágyazol". Ha a szándék és az indulat mögötte van, akkor ez egy és ugyanaz. A Balta volt az első darabom, amiben még nagyon bátran használtam mindenféle szlenget, argót, trágár szöveget. Később már kevésbé szerettem ezt a fajta szabadosságot, mert zavar, hogy a magyar színházban még mindig az a poén, ha valaki elkáromkodja magát. Ez nekem majdnem olyan olcsó hatáskeltés, mint a primér aktuálpolitizálás. Az ezután írt tizenkét darabomban egyébként mindig kerültem a trágár szavakat. Tehát kifejezetten érdekelt is, hogy működik a Balta a fejbe, ha nincsenek benne vulgáris kifejezések. Talán ha két-három helyen hiányzott. Az Amerikai komédia teljesen más műfaj, zenés vígjáték, ami írói pályádon az első ilyen profilú munka.Hát igen, szorongtam is kissé, de izgatott is, hogy egy számomra ismeretlen műfajban és közegben kipróbálhatom magam. Meg aztán így ötven fölött nekem is egész jólesik, ha nem nyomasztom, hanem kicsit megmulattathatom a nézőket. Nagyon jó hangulatú próbafolyamat volt fantasztikusan jó szellemű emberekkel. És az egésznek még következménye is lett, mert a bemutató után Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház igazgatója felajánlotta, hogy szerződjek a színházhoz vezető dramaturgnak, amit én ilyen kellemes tapasztalatok után nagy örömmel el is fogadtam.Amerikai komédia - Janza Kata és Dolhai Attila (Fotó: Éder Vera)Felkérésre írtad vagy a saját ötleted volt?Felkérésre íródott, de nagyon nagy szabadságot kaptam. Úgy szólt a feladat, hogy Bársony Bálint zeneszerző szving zenéjéhez készítsek librettót. Én meg azt kértem, hogy a dalszövegeket is én írhassam. Írtál már dalszöveget?A Csoda alkonya zenés darab volt, de ott előbb készült el a szöveg és Melis Laci arra írta rá a dalokat. Zenére szöveget most először írtam, vagy úgy, hogy egyszerre születik a kettő. Ez volt az egyik legnagyobb élmény az egész munkában. A darabot Aszlányi Károly azonos című vígjátéka alapján írtad. Miért éppen ezt a művet választottad?Rengeteg ekkoriban született színdarabot és regényt olvastam, hogy megtaláljam, melyik az a vicces, bolondos, őrült történet, amihez valami szvinget hozzá lehet pakolni. Hetekig jártam a Színházi Intézetbe, míg végül megtaláltam az Amerikai komédiát, amelynek 1938-ban volt a bemutatója a Belvárosi Színházban Mezei Máriával és Latabár Kálmánnal a főszerepben. A sztori tetszett meg vagy a karakterek?Is-is. Sokkal vagányabb, frivolabb történet ez, mint a legtöbb akkoriban született darab. De amikor nekiálltam, hogy mondatról mondatra átgyúrjam, már sokkal kevésbé tartottam jónak, és sokkal inkább éreztem azt a port, ami nyolcvan év alatt óhatatlanul rárakódik mindenre. A vége az lett, hogy az egész darabban talán öt vagy hat Aszlányi-mondat maradt, a történetből pedig az első felvonás fő szálának alapfordulatai, de az egész második felvonást és sok figurát én találtam ki, ezért is vettem a nevemre. Aszlányi motívumait felhasználva, ezt a saját darabomnak tekintem. Igyekeztél megragadni a harmincas-negyvenes évek stílusát vagy mai nyelven beszélnek a szereplők?Jó esetben ez egy ravaszabb dolog. Régebbi anyagokkal dolgozva mindig fölmerül, hogy nem kellene-e aktualizálni, a mába tenni a sztorit? Ennek nagyon nagy divatja van mostanság. Én is eltöprengtem ezen a lehetőségen, de viszonylag hamar rájöttem, hogy ha azt a történetet, hogy egy mai szinglinek tekinthető munkamániás, besavanyodott nőt egy kalandor pasi meghülyít, megtapos, majd agyoncsókolgat, a mába teszed, akkor az nem stimmel. Ma nincsenek ilyen karakterek, a történet pedig elveszíti minden hitelét és báját. Ugyanakkor látszólag a saját korában tartva, finoman stilizálva és a nyelvvel bűvészkedve úgy lehet maivá tenni, hogy a néző azt nem primer módon érzékeli. A zenés vígjátéknak megvannak a műfaj által megkívánt alakjai. Mennyire törekedtél arra, hogy ezekben legyen egyfajta jellemábrázolás, hogy árnyaltak, motiváltak legyenek a figurák?Nagyon törekedtem. Ezekben a történetekben archetipikus figurák vannak a gaz csábítótól, a papucs férjen és a sárkány feleségen át a fékezhetetlen életkedvű anyáig és a mafla udvarlóig. De azt gondolom, hogy ezek az archetípusok csak akkor működnek, ha nagyon színesen, gazdagon, egyéni színekkel fel vannak öltöztetve. Én egyébként is mindig a karakterből indulok ki, ezt élvezem legjobban a drámaírásban, a figurák kitalálását. Amikor ezek találkoznak, abból következik egy szituáció: hogyan fognak viselkedni egymással, abból pedig kialakul a történet. Tényleg úgy csinálok, mint egy gyerek a bábszínházában: ezt iderakja, azt oda, ez azt mondja, az meg emezt és előbb-utóbb összerakja magát a sztori.Előttem az élet - Margitai Ági, Csomós Mari és Lukács Sándor (Fotó: Éder Vera)Törekszel arra is, hogy mindenkinek meglegyen a maga igazsága?Persze. Meg arra is, hogy minél több jó szerep legyen benne. Nem szeretek boldogtalan színészeket látni a színpadon. Ez azt jelenti, hogy egy színdarab számodra nem az önmegvalósítás, az önkifejezés eszköze, hanem valamifajta alkalmazott művészet?Szerintem a drámaírás néhány jeles kivételtől eltekintve nem önmegvalósító műfaj. Ez nem az alanyi költészet terepe. Azt szoktam mondani önironikusan és cinikusan, hogy színdarab író az lehet, aki öt-hat elmeháborodottat nagyobb gond nélkül ki tud állítani önmagából. Majdnem minden darabomban van négy-öt figura, akinek bizonyos vonásaiban –olykor csak utólag - magamra ismerek. Általában a gyöngeségeimet szoktam beleírni. Én így gyónok. Ebből a szempontból még szerencsésebb, ha tudod, kinek írod a szerepet, mert akkor az ő személyiségét is bele tudod építeni a karakterbe.Nagyon szeretem, amikor tudom, hogy ki játssza ezt vagy azt a szerepet. Az utóbbi években sokszor dolgoztam felkérésre és kifejezetten kínoztam az igazgatókat meg a rendezőket, hogy ha egy mód van rá, mondják meg, ki játszik a darabban. Az nagy segítség nekem. Az első pillanatban tudtad, hogy az Ajar regényből készült Előttem az életnek a főszereplője Margitai Ági lesz, hogy egy tizennégy éves arab kisfiút egy idősebb színésznő formál meg. Honnan jött ez az elképzelés?Először is fontos megjegyezni, hogy ezt például nem tekintem saját darabomnak, ez egy átirat. Egy sokszereplős regény kamaraszínpadi változatát készítettem el négyszereplősre, hogy a Rózsavölgyi Szalon intim terében működni tudjon az előadás. Ajar szövege rendkívül erős, van egy nagyon karakteres világa, egyszerűen nem igényelt komolyabb írói beavatkozást, számomra ez egy dramaturgiai szakmunka volt. Zimányi Zsófiával, a Szalon művészeti vezetőjével egy ideig nem voltunk biztosak benne, mi a jobb, ha Ági Momo lesz, a tizennégy éves kisfiú, vagy Róza mama. Amikor Alföldi Róbert elvállalta a felkérést, hogy megrendezze az előadást, ő azonnal az első változatra voksolt, és azt találta ki, hogy az összes szerepet idős színésszel játszatja. Amúgy nekem is szent meggyőződésem, hogy Ági habitusát tekintve sokkal inkább egy arab utcagyerek, mint egy zsidó öregasszony. Egyébként pedig nagyon szeretem azt a fajta színházat, amelyik túllép a realista, klasszikus szerepkörök sémáin. Egyik nagy élményem például George Tabori Shakespeare kollázsa, a bécsi Kreis Theaterben 1989-ben bemutatott Bolondok és szeretők, ahol Tabori nyolcvan évesen a hatvanvalahány éves Hildegard Schmahl-lal egy lépcsőn ülve a Rómeó nagy ébredési jelenetét mondta, és potyogtak a könnyeim. Senkit nem zavart, hogy az a Rómeó hány éves. Ott ült ez a csodálatos, gyönyörű pátriárka és a tündéri arcú öregasszony, néztek maguk elé és mondták a Rómeó és Júliát. Ez nekem sokkal izgalmasabb színház, mint amikor a buta szőke kislány buta szőke kislányt játszik, a gonosz öregember pedig gonosz öregembert. Ki a másik három szereplő?A zsidó öregasszonyt, aki árva, elhagyott gyerekeknek tart fent egy otthont, Csomós Mari alakítja. A házban nagy forgalom van, de a mi darabunkban a Szalon adottságaihoz szabva csak ketten jelennek meg. Az arab apa, aki a gyerekéért jön, Rajhona Ádám lesz. Ez egy külön zárt tízoldalas nagyjelenet. Valamint megjelenik Róza mama és Momo a házban lakó barátja, egy harmincöt éves fekete transzvesztita, volt bokszoló. Őt Lukács Sándor formálja meg. Az intenzív színházi létezés alatt volt időd az önmegvalósításra?Egyre távolabb kerülök az önmegvalósítástól. Van egy önéletrajzi regénytémám, de nem tudom, hogy valaha is megírom-e. Az én történetem, amit csak én mesélhetek el. Nehéz eldönteni, hogy a szemérmem nem enged-e vagy a gyávaságom, de húsz éve kínoz ez a dolog és sajnálnám, ha sose tudnám megírni. Rendes fatalistaként azonban azt kell mondanom, hogy ha nem fogom megírni, akkor az valamiképpen így lesz jól. A nehéz, személyes történetek vallomásos megírásai már-már terapikus dolgok, és nem biztos, hogy jót tesznek. Lehet, hogy a félelmem, ha valóban félelmem tart vissza ettől, nem alaptalan. Az, hogy a művészet gyógyít, nem feltétlenül igaz. Van, amikor gyógyít és van, amikor beteggé tesz vagy összetör. Egyébként hogy dolgozol? Mindennap fix időpontot jelölsz ki és akkor mindenképpen kényszeríted magad a munkára, vagy akkor írsz, ha jön az ihlet?Azt hiszem, a rendesen dolgozó írók többsége afféle magánhivatalnok, szigorú beosztással. Oda kell ülni az íróasztal elé mindennap. Ezt megtanultam, de hiába gyakorolja az ember húsz-harminc éve ezt a dolgot, semmi garancia nincs arra, hogy amikor odaülsz, és nem megy, akkor valaha még bármi is az eszedbe jut. Ez iszonyatos érzés. Ilyenkor az ember csitítgatja magát, hogy nem baj, majd megjön. Erre nagyon rá lehet görcsölni, nem?Ez is egy lelki tréning vagy önszuggesztió, hogy ne görcsöljek rá. Persze ha szorít a határidő, akkor ez már nem annyira könnyű. Bársony Bálint ebben iszonyú jó partner volt, ő egy nagyon laza srác. Nyáron, a Lupa-szigeten írtuk a dalokat, ő játszotta a dallamokat egyszer-kétszer- százszor, te mantrázod magadban a ritmusképletet ezerszer és azt érzed, hogy soha nem fog eszedbe jutni semmi, amikor hirtelen, ki tudja, talán az égből, megszólal a fejedben az a prozódiailag hibátlan két sor, hogy „Isszátok az abszintot ti tetvek/ Még a sírban is hulla részegek lesztek".... Én nem vagyok egy misztikus alkat, inkább egy matekos, analitikus pali vagyok, de hogy honnan jön meg egy mondat, arról fogalmam sincs. Ahogy Tandori Dezső mondotta volt: Hát megtörtént ez is, de hogy hogy lett volna másképp, azt legalább nem tudom.Az interjút készítette: Spilák Klára
2014.04.28. 05:00
Szinhaz.hu
"A színházban mindig van elég gyúanyag" - 70 éves Zsámbéki Gábor
Zsámbéki Gábor Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, érdemes művész, egyetemi tanár, színházigazgató hetven éve, 1943. december 30-án született. Zsámbéki Gábor pályájáról:Zsámbéki Gábor Pécsett született, egy színészcsaládba: édesanyja, Almássy Judit korán visszavonult a pályától, édesapja, Zách János az 1956-57-es szezonban, fia későbbi sikereinek városában, Kaposváron volt direktor. Zsámbéki gyerekszínészként kezdte pályáját, 1957-ben a Németh Antal rendezte A mi kis városunk című Wilder-darabban például egész családjával együtt szerepelt, majd a Várkonyi Zoltán vezette Művész Színházban játszott. Négyévesen már Szabó Sándor és Komlós Juci partnere volt, de nem táplált színészi ambíciókat. Érettségi után egy évet díszletezőként dolgozott az akkori Katona József Színházban. A rendező szakra első próbálkozásra felvették, főiskolai éveiben (1963-1968) Nádasdy Kálmán volt rá nagy hatással. Friss diplomásként 1968-ban Kaposvárra került, ahol tíz évet töltött el.1968-ban rendezője, majd 7 év múlva igazgatója lett a Csiky Gergely Színháznak. 1970-ben Komor István lett a főrendező, együtt kezdték kialakítani a színház törzsgárdáját és akkor indult el a legendás kaposvári művészi munka, amely néhány év alatt az ország egyik legizgalmasabb, legszínvonalasabb teátrumává tette a színházat. Zsámbéki Gábort 1978-ban vezető rendezőnek szerződtették a Nemzeti Színházba, ahol meghatározó posztra került Szolnokról Székely Gábor is. Kaposvári és szolnoki színházi eredményeik azonban nem voltak integrálhatóak, állandósultak a szakmai és politikai konfliktusok, így 1982-ben a két vezető rendező elhagyta a színházat. Néhány hónappal később azonban lehetőséget kaptak egy önálló társulat létrehozására és birtokba vehették a Petőfi Sándor utcai színházépületet, ami korábban a Nemzeti Színház kamaraszínháza volt.A Katona József Színházban Székely Gábor igazgatói, Zsámbéki Gábor művészeti vezetői megbízást kapott. A Katonában új társulatot teremtettek, modern, színvonalas, izgalmas alkotóműhelyt hoztak létre. Székely Gábor 1989-ben távozott a teátrumból, azután Zsámbéki Gábor töltötte be az igazgatói posztot 2010 végéig. Miután már nem pályázott újra, 2011. február 1-jén Máté Gábor váltotta az igazgatói székben. Zsámbéki Gábor 1979 óta tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, 1990 óta egyetemi tanárként. 1993-ban a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagjává választották. 1990-ben egyik alapítója volt a párizsi Európai Színházi Szövetségnek (UTE), majd 1996-tól 2002-ig elnökévé lett. 2008-ban társulatával együtt kilépett a szervezetből, és a Mitos21 nemzetközi színházi társuláshoz csatlakozott. Néhány kiemelkedő rendezése: Csehov: Sirály, Gogol: A revizor, Jarry: Übü király, Moliere: Tartuffe, Spiró: Koccanás, Euripidész: Médeia, Moliere: Mizantrop. Számos magyar darab ősbemutatóját rendezte; Sütő: Egy lócsiszár virágvasárnapja, Kornis: Halleluja, Schwajda: Szent család; Spiró: Az imposztor, Csirkefej, Koccanás, Weöres: Octopus, avagy Szent György és a Sárkány históriája, legutóbb Ibsen: A nép ellensége. Külföldön is számos alkalommal rendezett, többek között Csehszlovákiában, Kubában, Finnországban, Németországban, Izraelben és Norvégiában. Művészetét számos díjjal ismerték el: Jászai Mari-díj (1973), érdemes művész (1981), Pro urbe Budapest (1993), Hevesi Sándor-díj (1999), a színikritikusok díját többször is elnyerte. 1988-ban - Székely Gáborral megosztva - Kossuth-díjat kapott a Katona József Színház alkotóműhelyének létrehozásáért, a társulatteremtő és színésznevelő munkájukért, igényes műsorpolitikájukért és magas színvonalú rendezéseiért. 2004-ben a Művészetek és az Irodalom Lovagja címet adományozta neki a francia kulturális miniszter. 2010-ben Budapest díszpolgára lett, 2011-ben a Fővárosi Önkormányzat Budapest Értékei Díjjal tüntette ki. Idén a Színházi Kritikusok Céhének életműdíját vehette át.Zsámbéki Gábor szavaival:Színház: A színházat már jó ideje féltik. Először azért, mert megjelent a televízió, aztán mert a videó, aztán a DVD és az internet, és még számtalan más okból. Érdekes módon ennek ellenére a színház mégis máig vonzza a közönséget. Ennek szerintem többek között az az oka, hogy a színház az egyetlen olyan hely, ahol kiszámíthatatlan dolgok történnek. Azt szinte pontosan tudjuk, hogy a tévében milyen csatornán mire számíthatunk. Ha moziba megyünk, s főleg ha amerikai filmet nézünk, alig-alig látunk élő embert mozogni a filmen, mert szinte mindent komputerrel készítenek. A színházban még mindig megvan annak az ősi varázsa, hogy minden este egy kicsit más történik, hiszen a színész soha nem tud pontosan ugyanolyan lenni, bármilyen váratlan dolog megeshet, s ez rendkívüli vonzerőt jelent.Csinálni kell: Azt nem tartom bajnak, ha valami majd nem tetszik mindenkinek, mert – ezt újra hangsúlyozom – a vitát tartom a legépítőbb elemnek egy színház életében. Nem ülök le beszélgetni a színészekkel, hogy mennyire lesznek partnerek abban, amit én szeretnék. Majd a munkánál, a próbákon, az előadásokon fog kiderülni, hogy hogyan tudunk együtt dolgozni. Nem hiszem, hogy nekem most így előre le kéne velük ülnöm, és mindannyiuknak előre elmagyaráznom, hogy majd mit és hogyan akarok. A színházat csinálni kell, és nem magyarázni. A szexről sem szoktunk előre beszélgetni. Csináljuk, és kész. Aztán kiderül, hogy jó vagy nem jó. Mindenkinek megvan a maga feladata, és mindannyian együtt várjuk, hogy ki hogy tudja megoldani a sajátját. Nem mondom, hogy nincs bennem szorongás, mint ahogy bizonyára a többiekben is, de túl sok szót előre nem érdemes erre fecsérelni. Intézményvezetés: Azt hiszem, normális ember nem is vágyik intézményt vezetni. (..) Színházi családból származom, ezért elég sokat tudok arról, hogy zajlott a színházi élet az államosítás előtt. Sokat hallottam a társulatokhétköznapjairól, tudom, milyen körülmények között, mennyi próbával készült egy előadás,milyen alapvető ruhadarabokkal kellett bírnia a színésznek ahhoz, hogy szerződést kapjanak, és így tovább. Az államosítás drámai változásokat hozott, fájdalmas veszteségekkel járt – például megszüntették a Várkonyi-féle Művész Színházat-, sokakat „letoltak” a pályáról, ugyanakkor fedél került a színházak feje fölé. Bármilyen borzalmasnak minősíthetjük utólag azt, amibe csöppentünk a diploma megszerzésekor,az mégiscsak egy biztonságosabb helyzet volt a korábbihoz képest. Azt lehetne mondani, hogy akkoriban sikerült letelepednie a magyar színháznak. Persze, mi ennek a rossz oldalát láttuk. Én Kaposvárra kerültem, ahol eleinte borzasztónak találtam a társulatot, a vidéki színházi életet, de valószínűleg Pesten ugyanúgy a klubba beszorult, önmarcangoló, állandó belső harcoktól túlfűtött emberekkel és számomra értelmetlen színházi működéssel találkoztam volna. Talán érthető, hogy az ember akkoriban nem gondolkodott az intézményvezetésben. Kaposvár: Arra emlékszem, hogy egy Osztrovszkijdarabon dolgoztunk, éppen olyan színészekkel, akiket érdekesnek, tehetségesnek tartottam. Különböző stílusokban próbálgattunk egy jelenetet, és azt vettük észre, hogy a színfalak mögül olyanok is leselkednek, akik nincsenek benne a produkcióban. Látták, hogy ezek itt másként gondolkodnak, figyelték mi az a hókuszpókusz, amit művelünk... A változás apránként következett be. Nem fogjuk tudni elégszer elmondani, hogy a határozott ifjak, nagy marsallbottal a tarisznyájukban, nem léteztek. Nem készültünk nagy változtatásokra, hiszen az egész világtűnt megváltoztathatatlannak. (…) Miután meghívtam Babarczy Lászlót, a Nemzeti Színház rendezőjét, akit a főiskoláról ismertem, azt mondta, hogy a legtehetségesebb növendékek a rendező osztályból Ascher Tamás, Kornis Mihály és Szőke Laci, ezért őket meghívtam Kaposvárra, hogy ott rendezzék a diplomamunkájukat. Kornis pedig Pauer Gyulát hívta meg, valaki más egy zenészismerősét és idővel megjelentek a színházban a magyar értelmiség különböző területeinek izgalmas, fiatal figurái. Nemzeti: Fodor Gézával hárman (Székely Gáborral) írtunk a Nemzetiről... Ha jól emlékszem, egy Klebelsberg Kunó idézettel kezdtünk, miszerint a Nemzeti Színház kifejezésből a hangsúly a jelzőn van. De az írás - aminek azóta nem találom nyomát- azt fejtegette, hogy a feladat színházi. Hosszú története folyamán rengeteg kókler, csibész, alkalmatlan, felülről kinevezett dilettáns igazgatója volt a Nemzetinek, és időnként néhány nagyszerű ember is vezette. Utóbbiak kivétel nélkül szakmailag próbálták megerősíteni a színházat. A legnagyobb hibája a mostani rendszernek az, hogy megint visszazavarja az áldatlan politikai küzdelembe a Nemzetit. Tehát sikerült elfedni az ennél sokkal lényegesebb, szakmai kérdéseket. Megint győz a politika, megint győz a ideológia, és elmarad egy fontos feladat. (…) Nem mindenhol az a helyzet, hogy ’csak akkor adunk pénzt, ha a mi fiunk vezeti’. Magyarországon most egy nagyon népszerű formáját tapasztaljuk a megfojtásnak: elvesszük, elvesszük, elvesszük addig, amíg működésképtelenné válik, és ha jön a mi fiunk, akkor visszaadjuk a támogatást.Hozzáállás: Gellért Endre rendezett egy előadást, amelyben Bajor Gizi is játszott, másokkal együtt kártyáznia kellett a darabban. A kártyaasztalok az egyik oldalsó falhoz voltak tolva, viszont Gizi fogta magát és középre helyezett egy asztalt. Mondta neki Gellért, hogy csatlakozni kéne a többiekhez, de Bajor Gizi nem engedelmeskedett. Elment és otthagyta az asztalt, ami ott is maradt! Amikor kérdezték Gellértet, miért hagyta annyiban a dolgot, szellemes válaszában Bajor Gizi színészi rangjáról is szót ejtett. Ha azt fejtegetjük, mi az, ami a Katona alakulásával egyidőben döntően megváltozott, azt kell mondanunk, hogy a színészi attitűd formálódott, a színész részvétele a produkcióban. Egyikünk sem akarja azt mondani, hogy ezt a változást mi okoztuk... A magyar színészet, ami oly termékeny jelentős tehetségekben, egy darabig arról szólt, hogy a színészek –még a legnagyobbak is- a színdarab feje fölött kötöttek szövetséget a közönséggel, elsősorban a saját, egyéni sikerüket építették, nem a produkciót szolgálták. Ez mára döntően megváltozott. Katona: Amikor eljöttünk a Katonába, a Nemzetiből 32 ember követett minket. (…) A Katona megalakulásában az volt csodaszerű, hogy az emberek egymást választották: nemcsak mi őket, hanem ők is a másikat. Székely Gábor távozásáról: Erről sokan kérdeztek bennünket, de az alatt a 12 év alatt, amit együtt töltöttünk, senki sem kérdezte, hogyan bírjuk ki olyan nagyszerűen egymással, pedig ez természetellenes állapot két rendező között. Egyébként semmiféle drámai dolog nem történt. Viszki: Engem tönkretesz a pályázatírás. Emlékszem, egyszer kellett írnom a Katonáról, és tudtam, hogy másnap reggel lejár a határidő, de az utolsó pillanatra hagytam, mert éppen Düsseldorfban dolgoztam. Már minden bezárt, de biztos voltam benne, hogy valami alkoholra szükségem van, úgyhogy elmentem a vasútállomásra, ahol még valami nyitva volt, és vettem egy üveg viszkit. Éjszaka megittam, és reggelre kész volt a pályázat.Pályázati rendszer: A pályázati rendszer elvileg demokratikus, európai módszer, de csak ha nem feudális módon működtetik. Ha figyelembe veszik a szakmai bizottság véleményét, ha nem tendenciózusan, a kívánt eredményt szavatolva állítják össze a szakmai bizottságot, ha kötelezettségei nemcsak a pályázónak vannak, hanem a pályáztatónak is. Ha a szerződések, mint a legtöbb országban, tartalmazzák a fenntartó vállalását a szubvenció összegéről az igazgatói mandátum teljes idejére stb. Most azonban a pályázati rendszer látványosan nem működik. Minden újabb pályázatnál elcsodálkozunk, hogy milyen kevesen jelentkeztek, hogy kik jelentkeztek, és miért nem jelentkeztek azok a fiatalok, akikről a szakma el tudja képzelni, hogy színházi műhely kristályosodik ki körülöttük. Amikor a létezés bizonytalan, amikor nincsenek megbízható garanciák, amikor egy színházzal bármi történhet, amikor a támogatás olyan mértékben eshet vissza egyik pillanatról a másikra, hogy az igazgató a terveiből semmi sem tud megvalósulni, amikor nem biztos, hogy a társulat létszáma fenntartható, akkor egy tisztességes, szakmailag megbízható embernek nem vonzó a pozíció. Fiatalok helyzete: Most, a bolognai rendszer miatt öt éves a színészoktatás. Ez totális marhaság, tulajdonképpen gazemberség, mert az ötből három a hasznos év, a negyediket már feltétlenül színházban kéne töltenie a gyerekeknek. Mehetnek gyakorlatra harmadév után, de erre is egyre kevesebb lehetőségük van, mert feltöltötték a színházakat mindenféle színházi iskolából kikerült emberekkel és telítődött a szakma. Ez nem csak minőségi problémákhoz vezet, hanem egzisztenciális tragédiákat okoz. Nemzedékek: Valószínűleg a fiatal nemzedék ma ugyanazt gondolja, amit mi gondoltunk anno, hogy a mai színháznak nincs köze a valósághoz, inkább elfedivagy szépíti azt, ezért nem elég őszinte. Mást gondolunk valóságnak nemzedékenként, ezért bizonyos értelemben soha nem fogunk tudni találkozni. Mi se tudtunk találkozni az előttünk járókkal... Ettől függetlenül azt gondolom, hogy az igazi törésvonalak nem a nemzedékek között húzódnak, hanem az egyes emberek között. Megfelelés: A művészi ambíció és politikai megfelelés nehezen férnek össze. (…) Annak, ami most történik, hogy a politika megint a maga jelöltjeit igyekszik előretolni, az a legfőbb veszélye, hogy lelassítja a szakmai fejlődés iránti igényt, és kicsorbítja a művészi bátorságot. A hatalom által kijelölt vagy preferált emberek ritkán alkalmasak újszerű, izgalmas kezdeményezésekre. Elszámolással a politikának tartoznak, és nem a művészetnek. Mindehhez Magyarországon tisztázatlan a helyzet a kereskedelmi és művész színház között, nem illik elismerni a különbözőségüket. Gyúanyag: A színházban mindig van elég gyúanyag. Ha nem butítják el mesterségesen, kellemetlen, szókimondó bírája tud lenni a társadalom minden torz jelenségének. Valóság: Számomra mindig nagyon ellenszenves, ha azt látom, hogy a színházi emberek külön tudják választani a színházi létet magától az élettől. Amikor még a főiskola előtt díszletmunkás voltam, egy próbán azt hallottam egy kiváló magyar színésznő szájából, hogy “gyerekek, ez az életben úgy van…”. Borzongás töltött el, mert ez a félmondat számomra azt mutatta, hogy némelyek számára egyfelől létezik mindaz, ami a színpadon van, másfelől pedig a valóság. A kettő különválasztása tragikus és elfogadhatatlan. Elektromosság: Minden színháznak és minden társulatnak folyamatosan szüksége van mozgásra, új impulzusokra, különben beszárad. Egyszerűen nem tudnak új elektromosságot kisütni a színészek egymás közt, ha az, aki ott áll mellettük a színpadon már volt a feleségük, szeretőjük, feljelentőjük, főbérlőjük, főnökük és utcaseprőjük. Mindig: Abban a pillanatban amint az elért eredmények és a megszerzett hírnév elegendő befektetésnek látszik ahhoz, hogy az jól kamatozzon, újabb és újabb elismeréseket hozzon, vége lesz. Ha az ember szembe tud vele nézni, akkor kezelhető a helyzet. Ha behunyja a szemét, meghal. Ma valóban sokkal nehezebb egy művészcsapatnak együtt dolgozni. A napi kihívások arra inspirálják, hogy bomoljon szét és mindenki a saját ügyeivel legyen elfoglalva, mégis azt tapasztalom mindig születnek, vagy meg akarnak születni az új csoportok.Forrás: MTI, Színház.hu, Színházcsinálók c. beszélgetés, Mozgóvilág
2013.12.30. 06:00
Szinhaz.hu
hirdetés
A sárkányoslány
A Sárkány éve volt és a Halak hónapja. Az egyik könyvesboltban bukkantam rá először, mármint a névre: Sárkányoslány. Az alcím aztán...
2013.10.13. 15:34
Egeszsegkalauz.hu
Hangszínképek címmel jelenik meg a Napút színházi tematikájú száma
Hangszínképek címmel jelenik meg a Napút folyóirat dráma-színház tematikájú száma, amelynek bemutatóját kedden tartják az Alexandra Könyvesházban. A Napút 144. számát bemutató, délután hat órakor kezdődő beszélgetésen Hegedűs D. Géza, Tamási Orosz János, Pálfi Ágnes, Szász Zsolt, Miklóssy Endre és Csáji László Koppány, valamint házigazdaként Szondi György főszerkesztő vesz részt. Szondi György, a folyóiratot gondozó Napkút Kiadó vezetője az MTI-nek elmondta: a Napút évente megjelenő tíz száma mindig tematikus, a dráma-színház tematika évente ismétlődik, 15 éve visszatér. A bemutató résztvevőiről szólva elárulta: Hegedűs D. Géza színművészt és Tamási Orosz János költőt, újságírót az köti össze, hogy mindketten 60 évesek. A lapszámban a színészt művészi pályájának értékelője, nyomon követője, az újságíró nyolcoldalas anyagban köszönti.A folyóirat nyolcoldalas színes képzőművészeti melléklettel jelenik meg, a mostani lapszámban Szász Zsolt Blattner-díjas bábművész, rendező, dramaturg bábjai szerepelnek, emellett a lapban bábterveit is bemutatják. A művész Pálfi Ágnes költő, esszéíróval folytatott beszélgetése is olvasható, ezt a párbeszédet szeretnék kibővíteni a folyóirat bemutatóján - tette hozzá Szondi György. Kitért arra, hogy a Napút-est további vendégei közül Miklóssy Endre a lapban újszerű megközelítésben elemzi Madách Imre drámaírói munkásságát, a kulturális antropológus Csáji László Koppánynak pedig hosszú tanulmánya jelenik meg Robinson pávája - Diszkurzív és kreatív folyamatok a folklórban és a "magas művészetben" címmel. Mint kiemelte, a mostani lapszámban két drámát közölnek: az egyik Szabó Palócz Attila Akár állatmese is lehetett volna, de mégsem az lett című műve, a másik pedig Philippe Blasband A Sárkány álarca című, Károly Judit fordításában megjelenő drámája. Szólt arról is, hogy a lapban megtalálható Benkő Krisztián Sushi-Muschi - Széljegyzetek Jukio Misima Madame de Sade című drámájához című írása. A Napkút Kiadó az idén nyáron jelenteti meg Jukio Misima válogatott drámáit, a lapban olvasható esszé - amelyet a címadó dráma fordítója írt - egyfajta előzetesnek is tekinthető. Elmondta: Charta XXI címmel indult újra rovatuk, amelyben a 2010-ben kelt A megbékélés chartáját közlik. A Megbékélési és Együttműködési Díj legelső díjazottjának, Stefan Hríbnek a díjátadáskor, Magyarok, szlovákok és a megbékélés címmel mondott szövege, valamint Surján László Baráti szavak című írása olvasható a rovatban. A dráma-színház tematikájú számban számos vers is olvasható, köztük Báthori Csaba Elemi szonettek című új kötetéből. Szondi György kiemelte: Cédrus elnevezéssel minden évben pályázatot hirdetnek, a lapokba az év során beérkező munkákból válogatnak, így számos költő első közlése olvasható e lapszámban is. "Az ismert és az új, még ismeretlen szerzők együttszerepeltetése az ars poeticánk része" - hangsúlyozta.Forrás: MTI
2013.06.10. 08:02
Szinhaz.hu
Megtartották az első premiert a Játékszínben
2013. március 7-én este megtartotta első önálló bemutatóját a Budapesti Játékszín – Teréz Körúti Színház. A hölgy fecseg és nyomoz című krimivígjáték két főszereplője, Vári Éva és Gálvölgyi János mesélt. Interjú Vári Évával és Gálvölgyi Jánossal: Nem csak a színpadon, de a magánéletben sem találkoztak még a Hölgy fecseg és nyomoz olvasópróbájáig. Hogyan készültek az első személyes találkozásra?Vári Éva: A Híradóban is elmondtam, hogy olyan különös, amikor valaki egy városban él egy kollégájával és nem, hogy nem játszott vele, de még csak nem is találkoztak soha. Mondjuk, én se járok sehova, János azt mondja, hogy Ő sem, így persze könnyű nem találkozni… Minden esetre izgultam, egy próbán mindenki nagyon érzékeny állapotban van, nem mindegy, hogy a partnered, hogy néz rád, hogy nyúl hozzád. Az ember akárhány éve van a pélyán, valahol minden nap újra kezdi. Jánossal szuper, csodálatos kolléga, kisüt a nap, amikor bejön a színházba. Remélem Ő is így gondolja rólam…Gálvölgyi János: Izgatottan vártam az első találkozást. Vári Éváról sok jót hallottam, a kollégák nagyon szeretik Őt, tehát volt egy „elvárásom” is, el-Vári Éva, mondhatnám (nevet). Olyan személyiség, akit nagyon lehet szeretni és most már ki merem jelenteni, hogy nem csalódtam, sőt! Amikor először olvasták a művet milyen érzésük volt? Vári Éva: Én nem szeretem a krimit, nem vagyok rajongó, mert kevés olyat láttam, olvastam, amin tényleg lehet izgulni. Amikor ezt a művet elolvastam, akkor úgy éreztem, hogy végre nem egy tingli-tangli, profi író írta, jól játszhatók a szerepek, fordulatos, jellemeket, emberi sorsokat mutathatunk meg. Gálvölgyi János: Én elfogult vagyok. mert nagyon szeretem a krimiket, a tisztességes krimiket. Nekem nagyon tetszett a darab és a szerepem is.Milyen együtt dolgozni a megszűnt Budapesti Kamaraszínházas kollégákkal és Csonka Andrással? Vári Éva: Hát, nem gyönyörű a mi pályánk? Az embert naponta érik csodák. Csonka Andrist ismertem, sokszor nézett meg engem és is láttam Őt. Amikor mondták, hogy a partnerem lesz rögtön azt fogalmaztam meg: jó, hogy találkozunk jó emberekkel. A többiektől is új impulzusokat kapok, boldogság, hogy megint egy színpadon állhatunk! Az mindenképpen jó, ha olyanokkal találkozol, akiknek mások a színészi eszközei, mint a tiéd, akik másként gondolkodnak, mint te. Gálvölgyi János: Csonka András a családunk régi barátja, nálunk Ő családtag, az első prózai szerepét is velem játszotta. A többiek közül Lévay Vikit ismertem, Ő szerepelt nálam a Gálvölgyi Showban is és nagy meglepetés volt, hogy a Jutalomjátékban is együtt dolgozhatunk a Játékszínben. A többiekről is csak jót mondhatok. Fotók: Szalóky Béla Voltak e valaha valóságos krimi szituációban a magánéletükben? Vári Éva: Olyan értelemben voltam, hogy több alkalommal is betörtek hozzám, úgy is, hogy otthon voltam. Megijedtem és feltettem a laza kérdést, hogy ki vagy? Választ nem kaptam, még szerencse, hogy nem ütöttek le. Utána sokáig úgy éreztem, hogy én ebben a házban nem tudok tovább élni. Gálvölgyi János: Hála Istennek nem, az ember szerintem addig szereti a krimit, amíg külső szemlélője, valójában nem is szeretnék igazi krimi hőse lenni.Mindketten Kossuth díjas művészek, mit jelet ez a kitüntetés?Vári Éva: Most, hogy megvan… Én ugyanúgy játszom és gondolkodom a színházról, mint amíg nem kaptam meg. Csodálatos elismerés és elárulom, hogy minden nap meg is nézem és minden nap eszembe jut, hogy vajon tényleg megérdemeltem e, hiszen mellettem a pályán annyi kiváló kolléga ment el úgy, hogy nem volt semmiféle kitüntetése. Naponta eszembe jut, hogy milyen szerencsés vagyok. A legizgalmasabb az volt amikor megkaptam az értesítést és amikor átvettem, de azóta ugyanúgy megy tovább az élet. Szerintem azt, hogy Kossuth díjas vagyok senki nem tudja a közeli barátaimon kívül, de nem is fontos.Gálvölgyi János: Mindenféle kitűntetés -és nekem sok díjam van- azt jelenti, hogy valahol, valakik tudomásul veszik hogy vagy, létezel és a munkád nem olyan rossz. A díjakat azok kapják, akiknek adják, mondta Makláry Zoltán… Ettől még nagyon nagy dolog. Amikor a közönség este eljön nem tudja, hogy ki Kossuth díjas, ki Jászai díjas, kinek nincsenek díjai, a nézőt csak az érdekli, ami aznap este a színpadon történik! A hölgy fecseg és nyomoz szerintem parádés lesz! Németh Kristóf az első premierről: "Közel fél éve azt ígértük, hogy márciusban megtartjuk az első bemutatónkat, amit hamarosan követ a második, lehetőleg gyerek-előadás áprilisban, amikor már 25-öt játszunk havonta. Csütörtökön A hölgy fecseg és nyomoz című krimi vígjátékunk óriási közönségsikert aratott, a hónapra már csak elvétve lehet jegyet kapni. Öröm és büszkeség számunkra, hogy ilyen kiváló kollégákkal dolgozhatunk együtt, mint ennek a bemutatónak az alkotói. A legfőbb ítélőszék azonban maga a közönség! Köszönjük nézőink érdeklődését és bizalmát. A premier banketten fantasztikus hangulatban gratuláltak a művészeknek a publikumban helyet foglaló pályatársak, Lévay Viki művésznő pedig egy olyan csoda-tortát sütött, amin az előadás plakátja látható. A jövő héten kezdjük áprilisi gyermek újdonságunk próbáit. Süsü, a sárkány, mindannyiunk kedvence beköltözik a Játékszínbe és a következő hónaptól várja a gyerekeket, családokat. Az első előadásunk karitatív akció is egyben, egy pályatársunk beteg gyermekének kezelésére ajánljuk fel az előadás nyereségét. Májusban egy Nemzetiségi Színházi Fesztiválnak tervezünk otthont adni és megrendezzük a Jövőbarát Gálát, ami egy különleges sztárparádé lesz! Az elmúlt év civil szervezetét a Jövőbarát Alapítványt támogatjuk ezzel, ők kallódó fiatalokon segítenek meghatóan szép és professzionális módon. Nyáron indul a Játékszín országjárása, hiszen számos fesztivál, szabadtéri színpad vendége leszünk. Természetesen tervezzük a jövő évadot, reményeink szerint májusra teljesen össze is áll." Képek az első bemutatót követő bankettről: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13.Forrás: Játékszín, Színház.hu
2013.03.10. 08:03
Szinhaz.hu
Gobbi 100 - Emlékévet rendez a Színészmúzeum
Gobbi Hilda születésének 100. évfordulója alkalmából szervezett emlékév eseményeivel az örökké tevékeny, nagyszerű asszony, ember és művész alakját szeretné a Bajor Gizi Színészmúzeum a figyelem középpontjába állítani. „Játszott ezüstös hajú dámákat, penészes szempillájú házsártosokat, loncsos toprongyrémeket, boszorkákat, idős hölgyeket, ütődött vagy ravasz mosónőket, bölcs és jó munkásasszonyokat, lumpensatrafákat, mese-vasorrú bábákat és vérszívó kapitalistánékat; játszott arisztokrata nagymamákat és proletár nagyanyókat, ezüstkanáltolvaj reszketeg szeniliseket és örökfürge agyonnyűhetetleneket, agg delnőket és roskatag töpörödötteket, félelmetes spinéket és nevetséges szipirtyókat, méltóságos rémdémonokat és alkoholtól kiégett csőlakókat. Volt vén és még vénebb…” (Molnár Gál Péter) Gobbi Hildáról: A fenti jellemzést maga Gobbi Hilda (1913-1988) idézi a sok öniróniával, humorral és mélységes életszeretettel megírt Közben című önéletrajzi könyvében (Szépirodalmi Kiadó, 1982). A 26 évesen már Mirigyet, Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéjének boszorkányát alakító színésznő pályája nem a sugárzó szépségű női főszerepekről szólt. Mégis boldogan és rendkívüli szakmai alázattal alakította a legkisebb szerepeket is. Egész élete a színházról és a színházért szólt. Gobbi Hilda maga volt a ma oly gyakran emlegetett „társadalmi felelősségvállalás”, akinél az ötletet tett követte. Aktivitásának köszönhetően született meg a világháború után a színinövendékek számára létrehozott (mára megszűnt) Horváth Árpád kollégium, idős kollégái számára a Jászai Mari Színészház és az Ódry Árpád Színészotthon, egykori kortársai (és a magyar színháztörténet) számára a Bajor Gizi Színészmúzeum. A Blaha Lujza téri Nemzeti Színház számos tárgyát-részletét mentette meg, és nagy részt vállalt az új épület létrejöttében is. Olyan korban, amikor a véleménynyilvánítás nem volt veszélytelen, számos művésztársát mentette meg a kilakoltatástól, vagy juttatta vissza Budapestre a kitelepítésből. Létrehozta az epizódszereplők számára a 2013-ban 25. alkalommal átadásra kerülő Aase-díjat, amellyel évente két fővárosi és két vidéki színművészt jutalmaz a színházi szakma. Személye a magyar színház egységének szimbolikus alakja: a tenni akarásé, az összefogásé.Füst Milán: Boldogtalanok - Katona József Színház, 1982 - Sinkó Lászlóval Emlékévet szervez a Színészmúzeum: A színésznő születésének 100. évfordulója alkalmából szervezett emlékév eseményeivel az örökké tevékeny, nagyszerű asszony, ember és művész alakját szeretné a figyelem középpontjába állítani a Bajor Gizi Színészmúzeum és a hozzá csatlakozó intézmények, köztük a Jászai Mari Színészház, az Ódry Árpád Színészotthon, a Nemzeti Színház, a Magyar Színház, a József Attila Színház, a Radnóti Színház, a Katona József Színház, Örkény Színház, a Rózsavölgyi Szalon, a Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Pécsi Országos Színházi Találkozó, a Miskolci Színháztörténeti és Színészmúzeum, a Magyar Rádió és Televízió Múzeum, a Magyar Posta.Shakespeare: IV. Henrik - Nemzeti Színház, 1980 - Cserhalmi Györggyel Milyen programokat rendeznek az emlékév során? 2013. március 8. – 100 éves barátnőnk: Gobbi HildaAz emlékéven végighúzódó beszélgetéssorozat első alkalmával a Nemzetközi Nőnapot új tartalommal megtölteni kívánó „Mindenütt nő” című rendezvénysorozathoz kapcsolódunk. A Magyar Nemzeti Filmarchívumban felkutatott Gobbi Hildáról készült archív felvételek segítségével idézzük fel a színésznő alakját és arra keressük a választ, hogy milyen volt a fiatal Gobbi Hilda.2013. március 27. – Színházi Világnap: A Gobbi Hilda életműdíj átadásának napja is.„Kerítés-kiállítás” (szeptember 21-ig) – Molinók a Bajor Gizi Színészmúzeum kerítésén Gobbi Hilda pályájáról. A kiállítás sajátos elhelyezésével a környéken lakók és a Stromfeld Aurél úton autózók figyelmét hívja fel az emlékév megkezdésére. A fotók mellett elhelyezett rövid feliratok (idézetek Gobbi Hildától) a kerítés előtt gyalogosan közlekedők számára teszi érdekesebbé a kezdeményezést. A záró-molinón a nézelődők megtalálják majd az emlékév részletes programját. 2013. április 12. – CsirkefejA beszélgetéssorozat második részében Gobbi Hilda Katona József Színházban játszott szerepeit idézzük fel, központba állítva egyik utolsó legendás szerepét, a Vénasszonyt, Spiró György Csirkefej című tragédiájából. Reményeink szerint vendégeink között köszönthetjük a darab szerzőjét is.2013. május 1. – plakát kamara-kiállítás a Rózsavölgyi Szalonban Gobbi Hilda pályájáról. A plakátokon Gobbi Hilda néhány kiemelkedő szerepét és művészi korszakait szeretnénk megidézni.2013. május 3. – Gobbi Hilda és a társadalmi felelősségvállalásGobbi Hilda nem csupán színésznőként írta be nevét a magyar színháztörténetbe. Számos köz- és magánügyet karolt fel, a múzeumalapítást, színházépítést, fiatal pályakezdő és idős, magára maradt kollégáinak ügyét egyaránt. Ezen a délutánon az Ódry Árpád Színészotthon egykori és mai lakóiról és lakóival emlékezünk.Anatolij Szurov: Hajnal Moszkva felett - Nemzeti Színház, 1952 - Berek Katival 2013. május valamely szombat - „Kirándulás Visgerád-Szentgyörgyhegyre, a Gobbi-nyaralóba”Máig a Nemzeti Színház gondozásában áll. A csodás környezetben fölépült nyaraló még őrzi a művésznő által összegyűjtött megannyi ereklyét . A régi emlékek fölidézésére megtekintjük a házat, továbbá rendhagyó emlékműsort szervezünk a kertben meghívott egykori alkotótársakkal (színészek, rendezők) akik még dolgoztak vele és olyan fiatal színészekkel, akik szívesen idézik meg velünk a művésznő alakját. Igény szerint különbuszt indítunk az egész napos programra!2013. június 5. – Gobbi Hilda születésének 100. évfordulójának előestéje A színésznő születésnapja alkalmából ezen a koraestén a Bajor Gizi Színészmúzeumba várjuk az érdeklődőket, hogy koszorúzással, gyertyagyújtással emlékezzünk meg a születésnapról 2013. június 6. – Pécsi Országos Színházi Találkozó – kiállítás-megnyitóGobbi Hilda születésének 100. évfordulóján kezdődik a színház élet évente megrendezett seregszemléje. Az OSZMI évek óta rendszeresen szerepel emlékkiállításokkal a POSZT-on. A rendelkezésére álló (anyagi és technikai) keretek közt ezen a kiállításon részletesen mutatnánk be Gobbi Hilda életét, pályáját. A hagyományos tárlaton (az OSZMI rendelkezésére álló képkeretekben) keretezett fényképnagyításokkal, színlapokkal, az egykori emlékszoba tárgyaival, előadás-felvételekkel szeretnénk minél átfogóbb és színesebb képet adni a színésznő világáról. A POSZT megnyitásával egy időben a kiemelkedő színésznőre is emlékezünk.2013. június 15/22. Múzeumok Éjszakája – Vendégségben Gobbi HildánálA délutánt a családoknak szenteljük. Gobbi Hilda számos rajzfilmfigurának kölcsönözte a hangját. A Sárkány és papucs című rajzfilmben a varázsgömbjében a Hófehérkét néző boszorkányként közli: „Imádom a dokumentumfilmeket!” A Cigánybáró történetét feldolgozó Szaffi bölcs erdei anyójaként egyengette a szerelmesek sorsát. A Ludas Matyiban vajákos öregasszonyként repült el Döbrögi ablakából. Ezek köré a történetek köré szervezett, a családi vasárnapok kézműves-foglalkozásait, színielőadásait használva szórakoztatnánk gyermeket-felnőttet egyaránt.A Gobbi Hilda által végrendeletében alapított Aase-díjat – amit legendás szerepéről nevezett el – olyan színészkollégáinak ajánlotta, akik epizodistaként is kiemelkedőt alkottak. Gobbi ezt írta a díjról: „Sajátossága a színészi munkának, hogy a főszereplő több felvonáson keresztül vonja magára a figyelmet. Az epizodistának csak néhány perce, pillanata van; tömörít, mint az író, amikor epigrammát alkot.” Az éjszakára meghívhatók a még élő díjazottak és vendégeik, Peer Gynt előadások résztvevői, és Ibsenhez kapcsolódva felbukkanhat minden, ami norvég.A Múzeumok Éjszakája 12 éve a magyar múzeumi élet legsikeresebb rendezvény-sorozata. A Bajor Gizi Színészmúzeumban is több száz látogató fordul meg ezen az éjszakán, a kisgyermekes családoktól a nyugdíjasokig minden generáció képviselője. Gorkij: Jegor Bulicsov - Nemzeti Színház, 1947 - Somlay Arturral 2013. július 13. Gobbi Hilda halálának 25. évfordulója Gyertyagyújtás, megemlékezés a Farkasréti temetőben lévő sírjánál, emlékséta a temető és a Bajor Gizi Színészmúzeum között. A nyár közepére eső évforduló nem kedvez jelentős tömegek megszólítására, de aznap ennek ellenére méltón szeretnénk megemlékezni Gobbi Hildáról.2013. szeptember 21. Lassan hagyománynak tekinthető, hogy a Magyar Dráma Napján évfordulós kiállítás (Major Tamás – 2010, Básti Lajos-Csákányi László – 2011, Várkonyi Zoltán – 2012) nyílik a Bajor Gizi Színészmúzeumban. Erre a napra tervezzük a Gobbi Hilda emlékkiállítás megnyitását is. A kiállítás két egységből áll össze. Az első részben a sok, régi látogató által hiányolt, 1988-ban megnyitott, majd 2009-ben lebontott, évtizedekig álló Gobbi Hilda emlékszoba 2013-as változatát kívánjuk helyreállítani az egykori berendezési tárgyakkal és személyes apróságokkal, a megőrzött keretezett fényképekkel, színlapokkal, emlékekkel. Mindezt kiegészítjük az elmúlt években beszerzett technikai eszközök nyújtotta újdonságokkal: digitális képkeretben tervezzük feldolgozni Gobbi összes színpadi szerepét, és a Múzeum alapításának 60. évfordulójára 2012-ben rendezett kiállításban kipróbált számítógépes „idővonal” segítségével is feldolgozzuk a teljes színészi pályát. A kiállítás második felében a Gobbi Hilda által megélt színészi pálya és a korszak színházi életének részleteiben merülhetnek el a látogatók. 2013. szeptember vége-október eleje – kamara-kiállítások a résztvevő színházakban. Terveink szerint a kerítés-kiállítás molinói képeznék e kiállítások alapjátMóricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig - Nemzeti Színház, 1946 - Sugár Tiborral 2013. október 4. – Gobbi Hilda és a Nemzeti Színház- beszélgetés A művésznő ezer szállal kötődött a Nemzeti Színházhoz. Színészként is, a „Nemzeti-ügyének” örökös szószólójaként is. Gyásznap a színház történetében 1965. április 23. amikor kormánydöntés értelmében felrobbantották az épületet. Attól a pillanattól kezdve Gobbi az új, felépítendő Nemzeti Színház ügyének szószólója lett. Ezeket az ellentmondásokkal teli, furcsa időket idézzük meg vendégeinkkel.2013. november 8. –„Szabó néni szerepében- Gobbi Hilda” A művésznő rádiós munkásságát idézzük meg ez alkalommal. A sok szerep között is kiemelkedő volt a Szabó család- rádiós „teleregény”. Vendégeinkkel a sorozat egykori szereplőivel, továbbá egykori rádiós kollégákkal idézzük föl e mára legendássá vált hőskorszakot. 2013. október-november – Múzeumok Őszi Fesztiválja. A néhány éve megrendezésre kerülő egy hónapos eseménysorozat célja szintén az, hogy felhívja a figyelmet a múzeumok mindennapjaira. 2012-ben a Várkonyi Zoltán emlékére rendezett kiállításunkhoz kapcsolódóan nyugdíjasklubok számára szerveztünk nagysikerű, kétfordulós vetélkedőt. Első alkalommal a kiállítás anyagára épülő nyomtatott kérdőívet töltöttek ki a jelentkezők (40 budapesti és vidéki klub képviselői), majd második fordulóban a legjobb eredményt elérő hat csapat színész-zsűri előtt személyesen is összevethette tudását Várkonyiról, a korszak és a jelen színházáról. Ennek mintájára 2013-ban Gobbi Hildáról tervezünk hasonló bajnokságot. A vetélkedő rendkívüli élményt jelentett mind a résztvevők, mind a szervezők számára. Az ahhoz kapcsolódóan érkező 800-1000 látogató tárlatvezetések segítségével részletesen megismerhette a színészmúzeumot és Várkonyi Zoltán pályáját. A második fordulóban a csapattagok számos személyes színházi élményét ismerhettük meg és feléleszthettük nyugdíjasaink játékos kedvét. A második forduló, azaz a döntő időpontja: 2013. november 28.2013. december – az Aase-díj átadása. 2013-ban 25. alkalommal adják át a díjat, ezt az alkalmat kívánjuk felhasználni az emlékév lezárására. A végrendeletileg meghatározott helyszín a Bajor Gizi Színészmúzeum.
2013.02.27. 06:00
Szinhaz.hu
Kígyók és a kígyó éve Kínában
A holdújév beköszöntével immár fellélegezhettek a sárkány évében születettek, mostantól egy éven át a kígyó éve szülötteinek kell tartózkodniuk a nagy, sorsdöntő lépésektől, lehetőleg piros színt magukon viselve – tartják a kínai szokások.
2013.02.11. 17:43
168ora.hu
Így ünnepelte a világ a Holdújévet! - képekkel
A világ népességének egynegyede üdvözölte a hétvégén a holdújévet, amikor véget ért a Sárkány éve és elkezdődött a Kígyóé. Körülnéztünk, hogy ünnepeltek a kínaiak világszerte.
2013.02.11. 15:23
Kiskegyed.hu
Több százmillió kínai kelt útra
Beköszöntött a kínai újév, a sárkány után a kígyó éve következik. A legnagyobb kínai családi ünnepre milliók utaznak haza a rokonaikhoz, Pekinget kilenc millióan hagyták el. A kínaiak tűzijátékkal, nagy vacsorával és vásári mulatsággal köszöntik az újévet.
2013.02.10. 00:50
Origo.hu
hirdetés
Éhes Hold és a Kígyó: kezdődik a kínai holdújév
"Túl kell lépni a régi elképzeléseken, szokásokon, véleményeken, olykor még a barátokon is.Nehezen tanulja meg az ember, hogyan kell elhagyni dolgokat.A kígyó levedli bőrét, mert arra van szüksége.Nem férnek el az új dolgok, ahol kevés a hely."- Marlo Morgan -2013. február 10-én (8h21p) az "Éhes" Vízöntő újholddal lépünk be a kínai újévbe. A tibeti Losar - a Csodák ünnepe - idén három napos lesz. A Víz Kígyó éve 2014. január 30-ig tart.Beavatás az élet misztériumába A kígyó szinte a világ összes kultúrájában fellelhető mitikus állat. Tele van ellentmondásokkal: levedlő bőrével az újjászületés, mérgével a gyors halál szimbóluma. A lefelé csúszó kígyó a kísértés, a hanyatlás, az anyagba süllyedés, a felfele tekergőző kígyó a gyógyítás, a feltámadás, a szellemi felé emelkedés. Az élet nagy erői felett gyakorol hatalmat, ő uralja a szexualitást, a Föld tudatosságot és az átszellemülés erejét. Saját farkába harapó kígyó a végtelen körforgást - az örök kört - a kezdetet és a véget jelenti.Kínai Víz Kígyó éveBölcsességet, mélységet, gyógyító erőket hordoz magában ez az év. Mint ahogy a kígyó szimbóluma, úgy az éve energiája is tele lesz ellentmondásos tendenciákkal. Botrányok és meglepetések várhatók ebben az évben. A Kígyó éve kedvez az üzleti tevékenységeknek és kapcsolatoknak.Arra hívja fel a figyelmet, hogy hallgassunk a megérzéseinkre, bízzunk az ösztöneinkben, élesszük fel intuitív énünket. A test-tudatosság is fontos lehet ebben az évben, tudatalattink érzékeinken keresztül lép kapcsolatba velünk.Határozott, tevékeny és energikus év ígérkezik, új lehetőségekkel és rendkívüli megoldásokkal.Vizes jellegéből adódóan nagy fokú simulékonysággal, alkalmazkodóképességgel, rugalmassággal tudunk leginkább előrehaladni. Finoman, de kitartóan cselekedjünk, mozduljunk, így hassunk életünk folyamára.Holdcsomópont a Kígyó SzívébenTavaly a Sárkány évében, a felszálló holdcsomópont a Sárkány csillagkép fejével állt együtt, idén pedig a Kígyó csillagképpel kerül kapcsolatba.A Kígyó csillagkép alfa csillaga az Unukalhai, amit úgy is neveznek, "Cor Serpentis", vagyis a kígyó szíve.Ennek az állócsillagnak meglehetősen rossz híre van a tradicionális asztrológiában, hasonlóan a 2012-es Rastaban-együttállással ez is Szaturnusz-Mars jellegű.A régi sérelmek "levedlésére", gyors és kíméletlen elpusztítására szólít fel minket, ha arra vágyunk, hogy halott élethelyzeteink helyén valami új és friss sarjadjon.http://padparadsa.blogspot.hu/2013/02/ehes-hold-es-kigyo-kezdodik-kinai.html
2013.02.09. 07:49
Elozoeletek.hu
2013. 02. 10. Beköszönt a Vízi Kígyó éve!
A kínai új év 2013. február 10-én kezdődik. A Víz Sárkány évéből átlépünk a Víz Kígyó évébe. Tudd meg, mit tartogat Neked az új év - előrejelzés minden jegynek!
2013.02.08. 12:10
Harmonet.hu
Jól tervezz és légy élénk 2013-ban is!
Az új év mindig új lehetőségeket kínál a változtatásokra. A kínai naptár szerint ugyan még pár hétig tart a Sárkány éve, a Gergely-naptár szerint már elkezdődött az új év, 2013, amely számmisztikai szempontból is számos érdekességet hordoz. A hatos szám a magasabb rendű ideákat, az elfogadást, a felismeréseket és a terveink megvalósuláshoz szükséges erőt is képviseli. Ez az év kiteljesedése lehet régóta dédelgetett vágyainknak, a megvalósulás lehetőségét kínálja megalapozott terveinknek és kibontakozást, sőt újrakezdést is kínálhat létjogosult kapcsolatainknak.
2013.01.24. 10:50
Harmonet.hu
Kínai horoszkóp 2013
A Sárkány éve sok aggodalmat okozott az átlagemberben, mégis előkészítette a Kígyó évének nagyszerű kilátásait, segített tisztán látni, tervezni, stabilabb talajt kialakítani mindannyiunknak. A Kígyó éve más lesz...
2012.12.30. 16:00
Ezoterikus.hu
Kínai Horoszkóp 2013
A 2013-as év a Kígyó jegyében zajlik a kínai horoszkópban. Ez egy ellentmondásos elemekkel teli periódust hoz, mint az instabilitás, dinamizmus, szeretet, jólét.Mit hoz a Kígyó 2013-ban2013 február 9-én jár le a Sárkány Éve, február 10-én pedig kezdődik a Kígyó Éve a kínai horoszkópban, amely 2014 január 31-ig tart. A kínai asztrológia szerint a 2013-as év a Vízi Kígyó éve lesz. Avíz elem változást, dinamizmust, de ingatagságot is hoz az új évben. A kínai horoszkópban a Kígyó a misztikumot, a szépséget, szakrálist és a bölcsességet jelenti.A 2013-as évet gyors változások, meglepetések, dinamizmus, ingatagság jellemzik. Ebben a periódusban a családra fektetik majd a nagy hangsúlyt. A kínai hagyományok szerint a Kígyó a házban bőséget hoz a családnak, amely nem fog éhezni.Az év kozmikus eleme a Fekete Víz. A Kígyó Évének domináns színei a fekete, kék és a zöld. Ezek a színek szerencsét hoznak a Kígyó Évében.A vizet a mobilitás, dinamizmus és változás jelképezi. Ez 2013-ban ingatagságot, termékenységet és nem várt változásokat hoz. Nagyon fontos, hogy ebben a periódusban kemény döntéseket hozzunk, analizáljuk minden döntésünket és tegyük meg a kellő óvintézkedéseket.Az ázsiai hagyományok szerint a Vizi Kígyó egy nyugodtabb periódust hoz, amelyben a szeretet és a bőség kellően érezteti majd magát. Úgy tartják, hogy a Kígyó Éve gazdasági szempontból rendkívül kedvező, legfőképpen az üzletembereknél, a vezetőknél.A Vízi Kígyó évének pozitívuma, hogy kellő változásokat hozhatunk életünkben, hogy az több téren is kitárulkozzon. A legtöbb sikert azok a személyek érik el, akik tetteik előtt kellőképpen megfontolnak minden lépést.Ellenben kedvezőtlen lesz az év azoknak, akik nehezen alkalmazkodnak, és akik az adott helyzetben döntenek mindenről. Hogy elkerüljük a csalódásokat és veszteségeket, nagyon fontos, hogy minden lépést kellőképpen megfontoljuk. Minél keményebben elemezünk egy adott szituációt, annál kevesebb a csalódás esélye.A 2013-as horoszkóp kedvező lesz a jövőbeni tervek elkészítésére, a saját életed megváltoztatására, természetesen jó irányba. Nagy esélyekkel indulnak azok akik magukban látják a befektetést, akik hisznek erejükben és nem félnek meglépni a lépéseket.Mindezek mellett a 2013-as év a termékenység és szerelem éve is. Sok ember számára eljön a szenvedélyes kapcsolat időszaka, és a gyermekáldás is meghatározó lesz. A szerelmi kapcsolatok különlegesek, egyediek, egyáltalán nem monotonak, és sok kiállja az idő próbáját.A többi információt a kínai horoszkópról az alábbi linken érheted el.http://twice.hu/horoszkop/kinai-horoszkop-2013
2012.12.04. 18:10
Elozoeletek.hu
Kínai Horoszkóp 2013
A 2013-as év a Kígyó jegyében zajlik a kínai horoszkópban. Ez egy ellentmondásos elemekkel teli periódust hoz, mint az instabilitás, dinamizmus, szeretet, jólét. Mit hoz a Kígyó 2013-ban 2013 február 9-én jár le a Sárkány Éve, február 10-én pedig kezdődik a Kígyó Éve a kínai horoszkópban, amely 2014 január 31-ig tart. A kínai asztrológia szerint [...]
2012.11.22. 16:05
Twice.hu
Kínai horoszkóp 2012 utolsó negyedévére
2012 a kínai horoszkóp a Sárkány éve. Az esztendő hátralévő részében is bátran vágj bele vállalkozásba, házasodj, próbálj ki új dolgokat. Várhatóan mindenki könnyebben tud pénzt előteremteni. Ha kíváncsi vagy, [...]
2012.10.11. 04:35
Michael Cimino díjat kap a velencei filmfesztiválon
Díjat kap Michael Cimino, A szarvasvadász, A sárkány éve és A Mennyország kapuja című filmek legendás amerikai rendezője, forgatókönyvírója az augusztus végén kezdődő velencei filmfesztiválon.
2012.08.13. 22:03
Stop.hu
85 éve született Dargay Attila
Június 21. és 24. között ismét mozivásznon látható a Vuk, a Ludas Matyi, Az erdő kapitánya, a Szaffi valamint a Sárkány és Papucs. Részletek »
2012.06.12. 14:35
Rekorderegetés a magasban - videó
A nemzetközi sárkányfesztivált 29. éve rendezik meg. A szervezők szerint soha annyi sárkány nem repült a magasba, mint most.Részletek »
2012.04.22. 19:45
Előkerült a "szellemvadász" sárkány koponyája
A százhúszmillió éve élt Guidraco venator, vagyis a "szellemvadász" egy "rendezetlen" fogazatú pteroszaurusz volt, maradványait Kína északkeleti részén tárták fel.
2012.03.27. 11:18
Hir24.hu
Százhúszmillió éve élt a "szellemvadász"
A százhúszmillió éve élt "szellemvadász" sárkány koponyáját tárták fel Kína északkeleti részén.
2012.03.26. 22:10
Ma.hu
Megtalálták a szellemvadász sárkány koponyáját
A százhúszmillió éve élt "szellemvadász sárkány" koponyáját tárták fel Kína északkeleti részén. A leletről a Naturwissenschaften áprilisi számában jelenik meg tanulmány.
2012.03.26. 20:51
Hvg.hu
Mit változtat az életeden a Sárkány éve? Íme, a várható fejlemények
A nyughatatlan Sárkány energiái könnyen kizökkenthetnek a megszokott kerékvágásból.
2012.02.05. 06:05
Femina.hu
2012 az i-D magazinnál is a sárkány éve
2012 a sárkány éve a kínai naptár szerint: 2012. január 23-án kezdődött, és 2013. február 9-én ér véget. Tudja ezt az i-D magazin is, ezért 12 csodálato...
2012.01.31. 15:24
Glamouronline.hu
2012 az i-D magazinnál is a sárkány éve
2012 a sárkány éve a kínai naptár szerint: 2012. január 23-án kezdődött, és 2013. február 9-én ér véget. Tudja ezt az i-D magazin is, ezért 12 csodálato...
2012.01.31. 15:24
Glamouronline.hu
Mindenki sárkányokat akar szülni Kínában
A sárkány éve a kínai állatövi jegyek közül a legnépszerűbb, így aztán nem csoda, ha a távol-keleti ország legtöbb párja lelkes "gyerekcsinálásba" kezdett, hogy ebben az évben szülessen meg a kissárkány.
2012.01.30. 17:29
Ma.hu
Fotó: a kínai újévet köszöntő aranyozott herendi porcelánsárkány
Hétfőn beköszöntött a sárkány éve, rá is mozdultak a kihívásra a nemzetközi luxuscikkgyártók.
2012.01.26. 12:12
A Sárkány évére „rendelik” a gyerekeket
Sárkány éve kezdődött a kínai horoszkóp szerint. A Távol-Keleten úgy tartják, hogy az ilyenkor születettek (vagyis a sárkánybébik) erősebbek, okosabbak és gazdagabbak lesznek társaiknál, ezért rengeteg kínai család erre az évre tervezte be a gyerekvállalást. Okozhat-e demográfiai katasztrófát az ázsiai szülésdivat?
2012.01.25. 12:01
Nlcafe.hu
Tegnap kezdetét vette a kínai Holdújév - 2012 a Sárkány Éve
A 12 kínai állatjegy közül a sárkány jelenti a szerencsét és a hatalmat.
2012.01.24. 22:00
Szerencsét, sikert hoz a Sárkány éve - videó
Ha hinni lehet a kínai horoszkópnak, akkor valóban a harmónia és az áldás éve jön.Részletek »
2012.01.24. 19:42
Sikert és újrakezdést hoz a Sárkány 2012-ben
A kínai asztrológia szerint nagy változásokat hoz a Sárkány éve, amelybe január 23-án lépünk be. A holdújévnek is nevezett fordulóhoz több hagyomány kötődik, emellett az ehhez tartozó állatövi jegyek előrejelzéseit is sokan figyelik.
2012.01.23. 20:15
Borsonline.hu
Kínai újév: eljött a víz sárkány éve
A tavalyi fém nyúl évvel szemben valószínűleg életünk egyik legizgalmasabb időszaka következik.
2012.01.23. 12:00
Neon.hu
Kínai horoszkóp 2012 - Mit hoz a Sárkány éve?
Vajon mit hoz a Sárkány éve? Szerencsét, szerelmet, netán üzleti sikereket?
2012.01.23. 09:58
Elkezdődött a Sárkány éve
2012 január 23-tól 2013 február 9-ig tart a kínai holdújév szerint a Sárkány éve.
2012.01.23. 09:38
Újdonságokkal és szenvedéllyel vár ránk a Sárkány éve
Ma megkezdődött a Sárkány éve, ami egészen 2013. február 9-ig tart. Azt, hogy mit tartogat a hétköznapi életünkben ez az év, a Sárkány jegyének legfontosabb tulajdonságain keresztül mutatjuk be.
2012.01.23. 09:01
Nlcafe.hu
A Sárkány éve - 2012 a Kínai asztrológia szerint
2012 Január 23-án lép át a Kínai Holdújévvel az emberiség a Sárkány évébe. A legutóbbi két "Sárkány energiákkal" működő év 2000-ben, és 1988-ban volt. A kínai asztrológiában minden év megfelel az állatöv 12 jegyéből az egyiknek, sőt, minden évhez hozzá rendelnek egy elemet is az 5 alapelem közül (fa, tűz, föld, fém/érc, víz). Így 60 évente ismétlődik a ciklus, vagyis 60 évente számíthatunk ugyanolyan jellegű hatásokra. Természetesen a kínai asztrológia sem ennyire szimpla, hogy 5 x 12 kombinációja lenne, itt most azonban csak az általános jellemzőkkel foglalkozom.A kínai asztrológia úgy tartja, hogy a Sárkány dinamikus, friss energiákkal él. Gyors, és döntéshozatalában sem sokat mérlegelő. Él a lehetőségekkel, és leggyakrabban siker koronázza tetteit. Jól viszonyul az anyagiakhoz, a vagyonhoz, határozott és energikus, de nem túl jó diplomata. Van affinitása az újdonságokhoz, felismeri a kínálkozó alkalmakat. A Sárkány évében akkor jár jól az ember, ha a fenti jellemzőket erősíti fel magában, és megragadja a pillanatot.Az eddigi Sárkány évek, legyenek bármely elemhez tartozóak, sok politikai fordulatot hoztak, pártok erősödtek meg, és értek el sikereket, még akkor is, ha látszólag a periférián voltak. A gazdaság általában felfelé ível a Sárkány által uralt években, de mindenképpen megfigyelhető, hogy hangsúlyt kapnak és támogatást is nyernek a gazdasági célok. Ez természetesen nem csak az országokra, hanem a magánemberekre is igaz. Vagyis a célok megvalósítása - főleg, ha a tettek nem maradnak el a tervezgetéstől - támogatott, és anyagilag is erősítő évet várhatunk. A gazdasági vállalkozások számára kifejezetten alkalmas lesz az idei év, fellendülésre számíthatunk, de új dolgokba fogni is érdemes.A Sárkány éve kifejezetten annak lesz jó, aki nem halogatja döntéseit, és nem próbál biztosra játszani. Kell a kockázat, és persze a hit a sikerben, akkor az energiák is támogató hatást gyakorolnak. A vállalkozó kedv, a játékosság ugyanolyan fontos, mint a komoly megfontolt, de lassú haladás. Megfigyelhető, hogy a Sárkány év általában az orvostudomány, a csillagászat, az építészet, a közlekedés és a művészetek - főként zene és film - területén hoz sok újdonságot. Korszakalkotó, vagy fontos irányzatokat kialakító felfedezések, és alkotások fémjelzik a a 12 éves ciklusokat. Valószínű, hogy idén is számíthatunk néhány felfedezésre, esetleg megvalósulhatnak olyan koncepciók, melyek eddig a tárgyalási szakaszban voltak. Remélhetőleg a magyar építészet is profitál a Sárkány év energiáiból, és talán lesz látványos haladás a nagy beruházásokban. Magánszemélyeknek is alkalmas ez az időszak mindenfajta új építkezési terv megvalósítására, de kitágítva az értelmezést, az új otthon jelenthet költözést is. A Sárkány évében alkalmas a tanulmányok megkezdése, a cégalapítás, a vezetői pozíciók megpályázása, a személyes ismeretek bővítése a világ felfedezésével. Várható, hogy hosszabb ideje tartó munkák lezárulnak, és siker, elismerés jár velük, illetve, hogy az ember kedveltté teheti magát környezetében. Ami kevésbé szerencsés ebben az évben, az a lassú tervezgetés, a dolgok halogatása, mert ezek visszájára is elsülhetnek, hiszen az energia nem tudja, hogy mit gyorsít fel, és egy tervezést, vagy egy le nem zárt ügyet nagyon meg tud nehezíteni, ha közben feszültség, és az elvesztegetett idő érzése nyomasztja az embert.A szerelemben is a hevesebb, intenzívebb érzelmek lesznek jelen, nem lesz ritka, hogy az eddig egyedülállók párt találjanak, de a megromlott kapcsolatok sem maradhatnak meg a tagadás "langyos vizében". Mindenképpen a mozgás, a változás jellemzi az érzelmeket is. A legjobban azok járnak, akiknek harmonikus kapcsolatuk most megtelik a szerelem megújító erejével, és újra felfedezhetik egymást, és a közös aktivitás örömét.Egészségügyileg a Sárkány a szívet, a vérkeringést, a gerincet uralja. Ezek érzékenysége, sérülése fokozottabb ebben az évben.Összefoglalva a Sárkány éve azoknak hoz sikereket és örömöt, akik merik vállalni, hogy nyitottak az újra, céljaikat és a hatalmat egy lépcsőfoknak tekintik, és tesznek is a megszerzéséért. Nehezebb év vár azokra, akik a lassabban hangolódnak rá a külvilága, nehezebben veszik fel a lüktető jelen ritmusát. Az elmúlt Sárkány évek fontosabb eseményei (Wikipédiás gyűjtés)1892 – Víz SárkányMegkezdi működését a világ első automata kapcsolású telefonközpontja (Chicago-tól hatvan kilométerre fekvő La Porte városában).Elkezdi működését a kolozsvári első telefonközpont 62 előfizetővel.Ivanovszkij orosz tudós felfedezi a vírusok létezését.1904 – Fa SárkányMegalakul az AntantA FIFA megalapításaMagyarországon vízierőművek építése1916 – Tűz SárkányVerduni csataSzámtalan hadüzenet az első világháborúnak ebben az évébenA keleti rítusú egyházak közül elsőként a magyar görög katolikus egyház áttér a Gergely-naptár használatáraMegkoronázzák IV. Károlyt, az utolsó magyar királyt.1928 – Föld SárkányHirohito japán császárt megkoronázzák.Alexander Fleming felfedezi a penicillintPárizsban bemutatják Maurice Ravel Bolero című művét1940 – Érc SárkányMagyarországon a valaha mért legalacsonyabb hőmérsékletet mérik (–35 °C-ot).Angliában megbukik a Chamberlain-kormány, az új miniszterelnök Winston Churchill.Bartók Béla az Amerikai Egyesült Államokba emigrál.Magyarország csatlakozik a háromhatalmi egyezményhez1952-Víz SárkányII. Erzsébet-et koronázzák Nagy-Britannia és a Brit Nemzetközösség királynőjévé.Szlovákiában elrendelik a magyarlakta területeken a kétnyelvűséget, de a rendelet következetes alkalmazására nem kerül sor.Az Amerikai Egyesült Államok felrobbantja az első hidrogénbombát (Marshall-szigetek).Átadják a felújított Petőfi hidat Budapesten.Alfred Hershey és Martha Chase a T2 bakteriofággal kísérletezve bebizonyítják, hogy a DNS és nem a fehérjék az örökítőanyaAz első színes televízióadások.Helsinki Nyári Olimpia1964 – Fa SárkányAz első kínai atomrobbantás.Budapesten felavatják az új Erzsébet hidat (tervezője: Sávoly Pál).1976 – Tűz SárkányA British Airways és az Air France beindítja az első szuperszonikus utasszállító repülőgép, a Concorde menetrend szerinti járatait.Az óbudai Flórián Üzletközpont megnyitása.A Microsoft név bejegyzett védjeggyé válik.Megnyílik a Hilton Szálloda a Budai Várban.Budapesten átadják a forgalomnak az észak-déli metró első, Deák Ferenc tér és Nagyvárad tér közötti szakaszát.Az amerikai Viking-1 űrszonda leszáll a Marson.A Lockheed SR–71 amerikai, katonai felderítő repülőgép felállítja kategóriájában mind a mai napig érvényes sebességi (3529,56 km/h) és magassági (25.929 m) világcsúcsotFelavatják a Komjádi Béla versenyuszodát Budapesten1988 – Föld Sárkány10-20 ezer fős ellenzéki tüntetés Budapesten.Megalakul a Fiatal Demokraták Szövetsége (Fidesz).A Magyar Demokrata Fórum Lakitelken 400 alapító részvételével párttá alakul.Az EGK (az EU elődje) kereskedelmi és gazdasági együttműködési megállapodást köt Magyarországgal.Megalakul a Szabad Demokraták Szövetsége.A Pilvax kávéházban újjáalakul a Független Kisgazdapárt, elnöke Pártay Tivadar.2000 – Érc SárkányLétrejön a Szent István EgyetemAz első A Nemzet Színésze, illetve a Nemzet Színésznője díj átadása.Megrendezésre kerül az első Budapest ParádéMegérkezik a Nemzetközi Űrállomásra az első állandó személyzet, és azóta is folyamatosan laknak a fedélzetén.Képek:http://www.draconian.com/dragons/Images/Chinese%20Dragons/Chinese-Dragon-Brown-11-large.jpg
2012.01.23. 00:47
Mától: a sárkány éve
Magyar idő szerint vasárnap délután öt órakor Kínában beköszöntött a tavaszünnep, a holdnaptár szerinti sárkány éve.
2012.01.22. 18:15
Hir24.hu
Kína: beköszöntött a sárkány éve
Kínában magyar idő szerint vasárnap délután öt órakor beköszöntött a tavaszünnep, a holdnaptár szerinti sárkány éve.
2012.01.22. 18:12
Kína: petárdarobbanások és tűzijáték
Beköszöntött Kínában magyar idő szerint vasárnap délután öt órakor a tavaszünnep, a holdnaptár szerinti sárkány éve, amelyet százmilliók ünnepelnek az országban és szerte a világon.
2012.01.22. 18:12
Hvg.hu
Sokmillióan az utakon, kezdődik a sárkány éve
Finisükbe érkeztek a kínai holdújév előtti előkészületek, megkezdődött a hazautazási roham időszaka: százmilliók készülnek szeretteikkel eltölteni az ország legnagyobb családi ünnepét. Drága francia borokat, luxuscikkeket is ajándékoznak - és petárdáznak, petárdáznak...
2012.01.20. 20:31
Nol.hu
Mit hoz 2012, a Sárkány éve?
Habár nálunk már január 1-én beköszöntött az újév, a kínai horoszkóp szerint csak 2012. január 23-án veszi kezdetét a Sárkány éve. Vajon mit tartogat számunkra ez az esztendő a kínai asztrológia szerint?
2012.01.20. 19:00
Napidoktor.hu
Következik a sárkány éve
Finisükbe érkeztek a kínai holdújév előtti előkészületek, megkezdődött a hazautazási roham időszaka: százmilliók készülnek szeretteikkel eltölteni Kína legnagyobb családi ünnepét, az idén hétfőn beköszöntő tavaszünnepet. tovább
2012.01.20. 16:24
Holdpont.hu
Fotók: jön a sárkány éve, tömegtumultus Kínában
Finisükbe érkeztek a kínai holdújév előtti előkészületek, megkezdődött a hazautazási roham időszaka: százmilliók készülnek szeretteikkel eltölteni Kína legnagyobb családi ünnepét, az idén hétfőn beköszöntő tavaszünnepet.
2012.01.20. 15:51
Hvg.hu
2012-es kínai horoszkóp: a Vízi Sárkány éve
A Vízi Sárkány kemény választások elé állít mindenkit, és arra ösztönöz, hogy szabaduljunk meg mindattól, ami feleslegessé vált. A kínai horoszkóp elárulja
2012.01.20. 15:49
Vicces videó: Újévi tigristánc
Bár a kínai újév csak január 23-án kezdődik, mégis sokan köszöntik már világszerte a Sárkány évét. A felvételen látható, tigris jelmezbe öltözött táncosok nem mindennapi produkciót mutattak be egy ilyen ünnepségen. A Sárkány éve egyébként 2013. február 9-én ér véget.
2012.01.19. 11:00
Delmagyar.hu
Vicces videó: Újévi tigristánc
Bár a kínai újév csak január 23-án kezdődik, mégis sokan köszöntik már világszerte a Sárkány évét. A felvételen látható, tigris jelmezbe öltözött táncosok nem mindennapi produkciót mutattak be egy ilyen ünnepségen. A Sárkány éve egyébként 2013. február 9-én ér véget.
2012.01.19. 11:00
Kisalfold.hu
Kínai horoszkóp 2012-re
A Sárkány éve. Szenvedélyes lesz? Tüzes? Talán kicsit kegyetlen? Vagy varázslatos, mint a mesék? Éves horoszkópunk megmutatja.
2012.01.13. 07:39
Anna.hu
Hamarosan megkezdődik a Sárkány éve
Pontosan tíz nap múlva, január 23-án ünneplik az újévet Kínában, amely a "Sárkány" éve lesz.
2012.01.12. 23:30
2012-es kínai horoszkóp - Mi vár rád a Sárkány évében?
Nézd meg, milyen elvárásokat támaszt veled szemben a mozgalmas és nyughatatlan Sárkány éve.
2012.01.12. 06:05
Femina.hu
Kínai horoszkóp 2012 – a Sárkány éve
A híres-nevezetes 2012-es esztendő a kínai horoszkóp szerint a Sárkány éve lesz. De mit is jelent ez Számodra?
2012.01.11. 14:00
Elixironline.hu
Mit hoz 2012 a szerelemben? Kínai horoszkópod elárulja
A Sárkány éve egyik jegy számára sem telik eseménytelenül. Nézd meg, mi vár rád!
2012.01.08. 06:35
Femina.hu
Mit hoz Neked 2012, a Sárkány éve?
A Sárkány éve: 1904, 1916, 1928, 1940, 1952, 1964, 1976, 1988, 2000   A jegy szülötteinek általános jellemzői:Néha úgy érezzük, hogy azok, akik a Sárkány évében születnek, mágikus tulajdonságokkal rendelkeznek, erősek, és tele van energiával. A legfontosabb, hogy a jegy képviselői szabad lelkek, tehát nem bírják a korlátozást, az előírásokat, a szabályokat. Legtöbbször extrovertáltak, tehetségesek, fegyelmezetlenek. A Sárkányoknak remek ötleteik vannak, sokszor használnak erőteljes gesztusokat,...
2012.01.04. 14:34
Kínai Horoszkóp 2012
A Sárkány Éve 2012 január 23-án kezdődik és 2013 február 9-én ér véget.  
2011.12.26. 18:14
Kakukk.ro
Mi vár ránk 2012-ben a kínai horoszkóp szerint?
2012. január 23. és 2013. február 9. között a kínai horoszkóp szerint a Sárkány éve lesz. A sárkány amennyire félelmetes az európai kultúrában, annyira pozitív a keletiben.
2011.12.06. 15:11
Nlcafe.hu
A Sárkány éve: mire számíthatsz? Előrejelzések 2012-re!
Bár a Nyúl éve nem volt harcoktól és drámáktól mentes, mégis számos társadalmi sikert hozott a különböző összefogások révén. A Sárkány éve egészen más tendenciákat hoz...
2011.10.26. 04:01
A hetedik év átka
A hetes szám misztikus, nagy erejű, dinamikus: itt van például a világ hét csodája, a hét napból álló hét, a hét szabad művészet, a hét szentség, a népmesék leggyakoribb gonosza, a hétfejű sárkány. Ahol a hetes megjelenik, mindig történik valami. A szerelem például a hetedik mennyországba repít, ám a párkapcsolatok hetedik éve mintha el lenne átkozva, sokszor szenvedést, gyakran válást hoz. Valóban átok, a csillagok, vagy esetleg csak mi magunk tehetünk róla?
2008.07.24. 18:12
Origo.hu
2008 Kínai horoszkópja
A kínai asztrológusok a több ezer éves kínai holdkalendárium alapján végzik a számításaikat. Egy teljes ciklus 60 évig, a sima ciklus 12 évig tart, az évek a tizenkét állatövi jegy elnevezését tükrözik. De hogy keletkeztek ezek? Egy legenda szerint Buddha meghívta magához a földön élő állatokat, és az évek az állatok érkezési sorrendjében kapták meg a nevüket. Elsőként futott be a Patkány, majd a Bivaly, utána jött a Tigris, a Nyúl, a Sárkány, a Kígyó, a Ló, a Kecske, majd a Majom, a Kutya, a Kakas, és végül a Disznó. 2007 a Disznó éve volt, 2008 a Patkányé lesz. Lássuk, mire számíthatnak a különböző évek szülöttei!
2007.12.29. 21:25